5 Terbaik Kereta Kebal Paling Canggih Di Dunia 2021

                 Image result for Merkava MK4

PERNAHKAH anda melihat jenis kereta kebal yang dimiliki oleh beberapa negara berkuasa besar misalnya negara Amerika Syarikat. Kereta kebal merupakan kenderaan tempur berperisai(ACV) berantai yang direka khas untuk memusnahkan musuh melalui tembakan langsung dari meriam bergaris pusat besar dan tembakan sokongan dari mesingan. Semua kereta kebal ini adalah sangat kuat dan berbahaya, namun tiada satu pun daripada mereka yang dapat dilihat apabila berlakunya pertempuran.

5 Terbaik Kereta Kebal Paling Canggih di Dunia 2021

Berikut adalah 5 kereta kebal terbaik di dunia 2021:

1. Leopard 2A7-Germany

                Image result for Leopard 2A7-Germany

Merupakan versi terbaru reka bentuk Leopard terbukti dan berjaya. Selain itu, mempunyai perisai tambahan dan dikemaskini elektronik terbaru. Ia mampu menghalang Leopard ini dari serangan pusingan IEDs dan juga RPG. Kereta kebal ini diproduksi oleh Krauss Maffei Wegmann. Mempunyai kelajuan maksima sehingga 72km/h.Harga seunit Leopard ini adalah $5.74mill. Memiliki enjin MTU MB 873 Ka-501 liquid cooled V-12 Twin Turbo diesel engine. Kini, Arab Saudi berminat membeli 200 buah Leopard 2A7 dan masih dalam proses penghantaran.

2. K2 Black Panther -Korea Selatan

              Image result for K2 Black Panther

Merupakan kereta kebal buatan Korea Selatan yang diproduksi oleh Hyundai Rotem. Mempunyai kelajuan maksima di 'pave road':70km/h,' dan cross country's:50km/h. Harga seunit kereta kebal ini mencecah $8.5mill. Memiliki enjin jenis 4-cycle, 12 cyclinder water cooled diesel.Kehebatan black panther ini setanding dengan buatan Amerika, Abrams M1A2.K2 dilengkapi dengan sistem kawalan tembakan maju (FCS) yang berkaitan dengan sistem radar frekuensi yang sangat tinggi digunakan pada arka hadapan turet, bersama-sama dengan range finder laser tradisional dan sensor lintang. Sistem ini mampu mod "lock-on", yang boleh memperoleh dan menjejaki sasaran khusus sehingga pelbagai 9.8 km kamera thermographic digunakan.

K2 juga mempunyai Penerima Amaran Radar (RWR) dan jammer radar. Empat semua bearing Laser Amaran Penerima (Lwr) turut hadir untuk memberi amaran kepada anak-anak kapal harus kenderaan menjadi "dicat", dan komputer juga boleh menggunakan bom VIRSS ke arah badan.

3. Abrams M1A2-USA

                Image result for Abrams M1A2

M1A2 mempunyai teknologi yang luar biasa dan juga perisai teknologi tinggi. Kereta kebal ini juga telah menyaksikan pertempuran di medan tempur. Diproduksi oleh Lima Army Tank Plant dengan kos seunit mencecah $8.58million. Mampu mencapai kelajuan maksima sehingga 67 km/h. Memiliki enjin jenis Honeywell AGT1500C multi fuel turbine.

Selain perisai, beberapa Abrams dilengkapi dengan Softkill sistem perlindungan aktif, AN / VLQ-6 Missile balas Peranti (MCD) yang boleh menghalang fungsi sistem bimbingan beberapa kawalan semi-aktif line-of-sight (SACLOS ) wire- dan radio peluru berpandu anti-kereta kebal (seperti 9K114 Federation Shturm) dan peluru berpandu homing inframerah.

MCD berfungsi dengan mengeluarkan, isyarat inframerah pekat besar-besaran untuk mengelirukan pencari homing inframerah peluru berpandu anti-kereta kebal berpandu (ATGM). Terkini,Abrams M1A2 telah dirancang pembangunan ke arah M1A3 menjelang 2020.

4. Challenger 2-UK 

                 Image result for Challenger 2

Merupakan 'Battle Tank' milik United Kingdom yang diproduksi oleh Alvis plc,BAE Systems Land &Armaments. Harga seunit tank ini adalah £4,217,000. Memiliki enjin jenis Perkins CV-12 V12 diesel. Mencapai kelajuan maksima atas jalan 59km/h. The Challenger 2 dilengkapi dengan 120 milimeter (4.7 in) 55 berkaliber pistol tangki L30A1 panjang, pengganti kepada senjata L11 yang digunakan on Chieftain dan Challenger 1. Pistol itu dibuat daripada kekuatan tinggi Electro Sanga Remelting (ESR) keluli dengan lapisan aloi kromium dan, seperti sebelum ini senjata British 120 mm, ia terlindung oleh lengan haba.

Ia dilengkapi dengan sistem rujukan muncung dan asap pemerah, dan dikawal oleh kawalan dan penstabilan sistem semua-elektrik. Turet mempunyai masa putaran 9 saat melalui 360 darjah. Merupakan salah satu kereta kebal yang paling banyak perisai dan terbaik dilindungi di dunia. Menara kecil dan badan kapal dilindungi oleh generasi kedua Chobham perisai (juga dikenali sebagai Dorchester).

5. Merkava MK4-Israel 

                Image result for Merkava MK4

Inilah merupakan satu perkembangan terbaru Israel yang merupakan perkembangan selanjutnya dari Merkava MK3. Merkava Mk4 adalah kereta kebal yang paling dilindungi didunia sehingga sekarang. Diproduksi oleh MANTAK&IDF Ornance Corps dengan kos seunit dianggarkan $6mill. Kelajuan maksima apabila diatas jalan boleh mencecah 64km/h.Model ini mempunyai sistem kawalan tembakan baru, Theel-Op Knight Mark 4.

Sistem modular direka bentuk untuk membolehkan untuk tangki yang rosak akan dibaiki dengan cepat dan kembali ke padang. Mark IV termasuk 120 mm meriam utama yang lebih besar daripada versi sebelumnya, tetapi boleh api yang lebih luas seperti peluru, termasuk pusingan HEAT and sabot seperti APFSDS tenaga kinetik penetrator, menggunakan sebuah majalah semi-automatik berputar elektrik untuk 10 pusingan. Ia juga termasuk yang lebih besar mesingan 12.7 mm bagi operasi anti-kenderaan (paling biasa digunakan terhadap technicals).

No comments

Powered by Blogger.