Ketahui Mengapa Anda Perlu Tutup Lampu Apabila Tidur

Ketahui Mengapa Anda Perlu Tutup Lampu Apabila Tidur|Seperti penulis, penulis gemar memasang lampu tidur ketika waktu tidur. Ya, lampu kekuningan membantu menaikkan suasana bilik yang tidak terlalu cerah dan tidak terlalu gelap. Tetapi penulis akui, kehadiran lampu tersebut menyebabkan tidur penulis kurang nyenyak. Kerap terjaga semasa tidur itu perkara biasa. Adakah ia benar-benar ada kaitan dengan kehadiran lampu yang menyala atau sekadar tabiat tidur penulis yang mudah terjaga ketika tidur.

Ketahui Mengapa Anda Perlu Tutup Lampu Apabila Tidur

Kenapa perlu tutup lampu semasa tidur?

Menurut Dr. Margaret Grose, cahaya tiruan ketika waktu malam seperti lampu tidur mengganggu penghasilan melatonin dalam tubuh badan manusia. Melatonin dihasilkan melalui kelenjar pineal di dalam otak, dan bertindak mengawal selia proses badan seperti kitaran bangun dan tidur sehinggalah kepada mood, tenaga dan selera manusia.

Apa pentingnya melatonin?

Terdapat kebimbangan mengenai cahaya tiruan ini terhadap kesihatan manusia. Bermula sejak tahun 1980, satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Science mendapati, cahaya tiruan menahan pengeluaran melatonin dalam tubuh manusia. Apakah kepentingan melatonin selain mengawal selia kitaran tidur manusia? Melatonin juga bertindak sebagai bahan anti-kanser atau anti-karsinogen untuk pelbagai tumor. Penghasilan melatonin ini sebenarnya meningkat secara semula jadi dalam tubuh manusia di antara jam 9 malam sehinggalah 7 pagi.

Pada tahun 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengisytiharkan bahawa cahaya tiruan ini merupakan faktor risiko karsinogenik untuk pekerja syif yang terdedah kepada sumber cahaya seperti lampu ketika waktu di mana manusia sepatutnya tidur.

Pentingnya tidur di dalam gelap

Pendedahan tubuh manusia terhadap cahaya tiruan ketika waktu malam akan mengubah “jam tidur” dalaman tubuh. “Jam dalaman” ini adalah satu mekanisme biologi yang mengawal selia kitaran bangun tidur manusia yang boleh mempengaruhi kualiti dan kuantiti tidur. Melatonin yang dihasilkan pada waktu gelap membantu anda bersedia untuk tidur, dengan cara menghantar isyarat kepada otak bahawa sudah tiba masa untuk tubuh anda berehat. Isyarat yang dihantar ini kemudiannya memulakan persediaan fisiologi tubuh untuk tidur seperti relaksasi otot, menghadirkan rasa mengantuk dan menurunkan suhu badan.

Cara untuk menyediakan diri sebelum tidur

◾Kurangkan pencahayaan dalam bilik dengan menggunakan lampu kuning yang kurang cerah berbanding lampu putih

◾Kurangkan pencahayaan sejam sebelum waktu tidur untuk menggalakkan tubuh bersedia untuk tidur

◾Elakkan penggunaan gajet atau sebarang alat lain yang boleh menyebabkan mata anda kekal segar sebelum tidur

◾Gunakan topeng mata yang boleh membantu anda untuk lebih mudah tidur

Bagi mereka yang tidak biasa tidur dalam keadaan gelap, atau mungkin ‘takut’ berada dalam kegelapan, anda boleh cuba cara-cara seperti yang dinyatakan di atas. Minimumkan penggunaan cahaya di dalam bilik tidur anda, atau jika boleh, tutup semua lampu ketika tidur. Ia bukan sahaja melenakan tidur anda, malah bacaan bil elektrik anda juga tidak melambung. Sihat dan jimat kan!

Kredit Artikel: Hello Doktor

2 comments:

  1. Tidur lebih lena di dalam gelap

    ReplyDelete
  2. Tips yang sangat bermanfaat, Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete

Powered by Blogger.