Review Filem Star Wars: The Last Jedi 2017

Review Filem Star Wars: The Last Jedi 2017|AKHIRNYA filem yang ditunggu-tunggu pada bulan Disember ini iaitu Filem Star Wars: The Last Jedi kini berada di pawagam anda. Apa yang menarik ada pada filem ini? Bagi yang meminati dan mengikuti filem Star Wars dari Episod 1, anda patut tonton Star Wars: The Last Jedi ini. Setiap jalan cerita dan plot filem ini mempunyai kaitan dengan filem Star Wars yang sebelumnya. Nak tahu apa sinopsisnya filem ini? Jom teruskan membaca dibawah!

Review Filem Star Wars: The Last Jedi 2017

Filem dibawah arahan Rian Johnson ini mengisahkan Pejuang Resistance yang diketuai oleh Leader Leia Organa mengosongkan pangkalan mereka apabila First Order fleet tiba. Berikutan serangan tindak balas yang berkesan tetapi memeritkan yang diketuai oleh Poe Dameron, para pejuang Resistance berjaya memusnahkan First Order, sebelum kapal-kapal Resistance melompat ke ruang kosong untuk melarikan diri, tetapi First Order mengejar mereka menggunakan peranti penjejakan.

Kylo Ren, anak Princess Leia, memusnahkan pejuang pendukung Resistance, tetapi ragu-ragu melepaskan tembakan ke atas kapal Resistance, selepas merasakan kehadiran ibunya. Walau bagaimanapun, pejuang TIE membinasakan jambatan kapal itu, membunuh beberapa pemimpin Resistance dan melumpuhkan Leia, yang hanya dapat bertahan dengan menggunakan Angkatan. Kemudian, perintah jatuh kepada Naib Admiral Holdo. Tidak menafikan strategi pasif Holdo, Poe, Finn, BB-8, dan mekanik Rose Tico memulakan pelan rahsia untuk melumpuhkan peranti penjejakan.

Review Filem Star Wars: The Last Jedi 2017

Sementara itu, Rey telah tiba di Ahch-To jauh dengan Chewbacca dan R2-D2 di atas Millennium Falcon untuk merekrut Luke Skywalker kepada Resistance. Kecewa dengan kegagalan Jedi dan di bawah pembuangan diri dari The Force, Luke  enggan, walaupun setelah mengetahui kematian Han Solo dari Rey. Tidak diketahui Luke, Rey dan Kylo mula berkomunikasi melalui pandangan telepati. Dipercayai kata-kata R2-D2, Luke bersetuju untuk mengajar Rey cara-cara The Force. Luke dan Kylo memberikan laporan yang berbeza kepada Rey mengenai kejadian yang menjadikan Kylo berada di Dark Side; Luke mengaku bahawa dia seketika merenung membunuh Kylo setelah merasakan bahawa Snook Pemimpin Tertinggi telah merosakkannya, menyebabkan Kylo memusnahkan Perintah Jedi yang muncul dalam Luke.

Yakin bahawa Kylo boleh ditebus, Rey meninggalkan Ahch-To untuk menghadapi Kylo tanpa Luke. Lukas bersiap untuk membakar kuil Ahch-To Jedi dan perpustakaan, tetapi hantu Force Yoda memusnahkan kuil itu sendiri dan mendorong Luke untuk belajar dari kegagalannya.

Holdo mendedahkan rancangannya untuk mengosongkan anggota Resistance yang tersisa dengan menggunakan pengangkutan kecil. Percaya tindakannya yang pengecut dan berisiko, Poe menggerakkan pemberontakan. Perjalanan Finn, Rose dan BB-8 ke kasino Canto Bight dan dapatkan bantuan penggodam DJ, yang mengatakan dia boleh membantu mereka melumpuhkan peranti penjejakan. Mereka menyusup kapal Snoke, tetapi ditangkap oleh Kapten Phasma, walaupun BB-8 melarikan diri. Sementara itu, Rey mendarat di atas kapal itu, dan Kylo membawanya ke Snoke, yang mendedahkan bahawa dia mengawal hubungan mental antara dia dan Kylo sebagai sebahagian daripada rancangan untuk menghancurkan Luke.

Mengarahkan untuk membunuh Rey, Kylo bukannya membunuh Snoke dan bekerjasama dengan Rey untuk membunuh penjaga elit Snoke. Kylo menjemput Rey untuk memerintah galaksi dengannya, tetapi Rey enggan. Menggunakan Force, mereka berjuang untuk memiliki lightsaber Anakin Skywalker, yang berpecah dua.

Leia pulih dan menghancurkan Poe, membolehkan pemindahan itu bermula. Holdo tetap berada di kapal untuk menyesatkan armada Snoke ketika yang lain melarikan diri ke Pangkalan Perikatan lama yang berdekatan di Crait. DJ mendedahkan rancangan Resistance kepada First Order, dan pengangkutan pemindahan disasarkan dengan kerugian besar; Holdo mengorbankan dirinya dengan menangkap armada Snoke di lightsaber untuk menghentikan serangan itu, menimbulkan korban besar-besaran pada First Order.

Rey melarikan diri dalam kekacauan, sementara Kylo mengisytiharkan dirinya sebagai Ketua Tertinggi. BB-8 membebaskan Finn dan Rose, yang melarikan diri setelah mengalahkan Kapten Phasma, dan bergabung dengan mangsa-mangsa yang selamat di Crait. Apabila Pesanan Pertama tiba, Poe, Finn, dan Rose membawa caj dengan speeders lama. Rey menarik pejuang TIE dengan Falcon, sementara Rose menyelamatkan Finn dari serangan bunuh diri terhadap meriam musuh utama, yang meledakkan lubang di kubu Resistance.

Review Filem Star Wars: The Last Jedi 2017

Luke muncul dan berhadapan dengan First Order sehingga para pejuang Perlawanan dapat melarikan diri. Kylo memerintahkan Angkatan First Order untuk menyerang Luke tanpa had, kemudian melancarkan Luke dalam pertempuran. Kylo menyerang Luke dengan lightsaber, tetapi menyedari dia telah melancarkan unjuran Angkatan Luke. Luke memberitahu Kylo dia tidak akan menjadi Jedi yang terakhir, sementara Rey menggunakan Force untuk membantu pejuang Resistance melarikan diri melalui Falcon. Pada Ahch-To, lelah Luke hilang ke Force. Leia meyakinkan semua orang bahawa pemberontakan mempunyai semua yang diperlukan untuk bangkit semula.

Memang terbaik filem ini, berbaloi tengok! Nak tahu lebih jalan cerita dan plot filem ini, anda perlu ke panggung untuk tonton sendiri filem Star Wars: The Last Jedi ini. Secara keseluruhannya, boleh saya berikan 8/10 rating untuk filem ini. 

3 comments:

  1. saya tak penah paham star wars, haha. mungkin sbb tak penah tengok drpd awal. skrg pn anak2 dok tengok kat disney xd tp saya ttp tak paham, hahahaha :D

    ReplyDelete
  2. GV juz ingat certain watak jew. Huhu. Takpe GV nak tgk gak cite ni. Mmg best. Hihi. :)

    ReplyDelete
  3. memang seronok tengok tambah2 part last tu

    ReplyDelete

Powered by Blogger.