Rahsia Jimat Cermat Dengan 4-5 Angka

Rahsia Jimat Cermat Dengan 4-5 Angka|ADAKAH anda seorang yang suka berjimat cermat dalam perbelanjaan wang anda? Bagaimanakah cara hendak berjimat cermat dengan 4-5 ANGKA sebulan? Dengan dunia yang penuh dengan cabaran dari masalah ekonomi yang tidak menentu dan kenaikan harga barang yang semakin parah menyebabkan hidup kita dalam kesempitan. Oleh itu, dengan ini anda boleh atasi dengan mempraktikkan amalan berjimat cermat dan belanja dengan cara yang betul.

Rahsia Jimat Cermat Dengan 4-5 Angka

Apabila anda menerima gaji, asingkan siap-siap untuk simpanan, perbelanjaan, perlindungan dan pelaburan. Sekiranya duit perbelanjaan anda ada yang lebih, boleh disimpan ke tabung simpanan anda untuk masa depan.

Tapi bagaimanakah cara untuk pastikan duit perbelanjaan anda berlebihan? Kali ini saya akan kongsikan cara anda jimat belanja supaya ada yang berlebihan.

Rahsia Jimat Cermat Dengan 4-5 Angka

1. Cara Jimat Pengunaan Telefon

Bagi anda yang sering menghabiskan wang duit simpanan hanya untuk penggunaan telefon anda, mendatangkan satu kerugian untuk anda. Pastikan check semula penggunaan telefon setiap bulan dari segi SMS, call dan data internet. Elakkan call atau SMS, sebaliknya menggunakan aplikasi Whatsapp dan Telegram yang percuma untuk berkomunikasi.

2. Cara Jimat Perbelanjaan Bil Elektrik

Salah satu punca utama yang menyebabkan kos sara tinggi adalah dari masalah penggunaan elektrik yang berlebihan. Pastikan bila anda tiada di rumah, tutup semua lampu, kipas dan peralatan elektrik. Selain itu, tutup dan cabut soket peralatan elektrik seperti TV, komputer, laptop dan Modem Wifi.

3. Cara Jimat Penggunaan Air

Bagaimanakah cara nak jimat pebelanjaan wang sekiranya penggunaan air setiap bulan secara belebihan? Pastikan tutup pili air atau shower sekiranya tiada orang yang menggunakannya. Selain itu, pastikan paip atau tangki anda tidak mengalami sebarang kebocoran. Disini anda mampu jimat 10%!

4. Cara Jimat Belanja Shopping

Menjadi satu kebiasaaan orang ramai menghabiskan wang hanya pada perbelanjaan di pusat membeli belah. Bagaimanakah nak buat simpanan wang kalau asyik bershopping sahaja? Pastikan membuat perancangan awal terlebih dahulu sebelum pergi membeli belah. Apabila anda tahu apa yang nak beli, buat list barang untuk dibeli nanti. Bagi anda yang gemarkan berfesyen, survey pakaian di tempat yang murah, berpatutan dan kualiti yang tinggi. Hendak lebih jimat anda boleh tunggu sehingga ada sales murah atau potongan harga!

5. Cara Jimat Belanja Makan dan Minum

Bagi anda yang suka memboros duit kepada perbelanjaan makan dan minum setiap hari. Mulai hari ini, anda boleh berjimat cermat dengan mempraktikkan budaya ini. Pertama kali, elakkan makan di luar. Cuba bawa bekalan untuk ke pejabat. Selain itu, hadkan satu atau dua lauk sahaja untuk setiap hidangan harian. Misalnya, laut ayam dan satu lagi sayuran sahaja.

Rahsia Jimat Cermat Dengan 4-5 Angka

Bina Tabung Simpanan

Tabung 1: Simpan duit sehari RM 1. Kalau setahun RM 365 anda boleh simpan.

Tabung 2: Simpan setiap minggu tambahan RM 2. Misalnya: Minggu 1 = RM 2, Minggu 2 = RM 4, Minggu 3 = RM 6 dan seterusnya = RM 2,756 setahun

Tabung 3: Simpan khas untuk duit syilling

Tabung 4: Duit OT atau Bonus

Buat pembahagian untuk kegunaan setiap tabung itu, contohnya satu tabung untuk kecemasan, satu tabung lagi untuk roadtax dan seterusnya.

Dengan simpanan ini, anda mampu kembangkan lagi pelaburan anda.

1. Pilih pelaburan selamat seperti Tabung Haji, ASB
2. Komoditi seperti beli emas
3. Property

Kesimpulannya, ada banyak cara yang boleh anda praktikkan dalam jimat perbelanjaan sekaligus simpanan dapat ditingkatkan dengan amalan jimat cermat.

Bagi anda ingin mendapatkan ebook "Rahsia Jimat Cermat Dengan 4-5 Angka", anda boleh dapatkan hanya klik pada link dibawah:

KLIK >> Rahsia Jimat Cermat Dengan 4-5 Angka

8 comments:

  1. Lepas ini boleh la amalkannya...

    ReplyDelete
  2. CCL amalkan sehari mesti wajib simpan rm2 .. dari awal tahun lagi . Mungkin sekarang dh byk dalam tabung tu . Cukup hujung tahun baru nak mengira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau hujung tahun nnti..bnyaklah duit simpanan CCL...

      Delete
  3. Informasi macam ni bagus... boleh mengingatkan pembaca supaya berjimat cermat.saya suka buat saving kat ASB.. kalau part makanan,isnin hingga jumaat makan makanan simple2 sahaja. sebab mengamalkan diet. Sabtu dan Ahad je cheat day.

    ReplyDelete
  4. Cara mudah untuk jimat belanja.
    Terima kasih diatas perkongsian.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.