Cara Mudah Tingkatkan Trafik Blog Dengan Internal Link

Cara Mudah Tingkatkan Trafik Blog Dengan Internal Link|TAHUKAH anda tentang 'Internal Link'? Apa itu Internal Link? Internal link adalah kaedah link berpaut antara posting satu dengan postingan yang lain dalam satu blog, dengan catatan link artikel yang kita tautkan harus saling berkaitan mengikut topik perbahasan kandungan tersebut.

Cara Mudah Tingkatkan Trafik Blog Dengan Internal Link

Selain trafik, kaedah ini juga akan membuat postingan anda mudah tampil di halaman pertama google, dan membuat jumlah visitor masing-masing artikel anda menjadi seimbang.

Internal link merupakan teknik SEO terbaik yang sesuai panduan webmaster dan peraturan Search Engine, sehingga tidak melanggar peraturan dan budi bicara.

Seperti kita ketahui bahawa search engine bekerja setiap detiknya dengan terus memantau segala perilaku SEO yang dilakukan oleh para webmaster. Oleh itu kita perlu menggunakan teknik 'On Page' yang unik dan benar-benar sesuai.

Berikut dikongsikan cara atau teknik meningkatkan trafik blog dengan internal link:

Cara Mudah Tingkatkan Trafik Blog Dengan Internal Link

1. Buat 1-3 internal link pada setiap postingan artikel

Taut 1 hingga 3 internal link dalam setiap postingan artikel anda. Namun sesuaikan dengan jumlah karakter pada artikel tersebut. Jika jumlah perkataan postingan hanya sedikit, maka pasanglah hanya satu link sahaja mengikut kesesuaian jumlah perkataan. Jika pautan dalaman banyak, namun jumlah perkataan postingan sedikit, maka kemungkinkan anda akan melanggar garis panduan webmaster.

2. Internal link harus relevan dengan judul postingan

Pastikan internal link yang dipasang harus sesuai dengan judul postingan yang dipautkan. Misalnya ada perkataan yang serupa dan kita beri link aktif menuju kearah postingan artikel lain yang mirip dengan perkataan tadi. Hal ini melanggar webmaster guidelines dan akan mengakibatkan artikel anda terlempar ke peringkat SERP bawah.

3. Berikan keterangan ringkas pada internal link

Pastikan anda berikan keterangan ringkas yang relevan pada tiap pautan dalaman. Hal ini akan membuatkan artikel anda kaya keyword, sehingga akan meningkatkan kedudukan SERP dan membuat posting anda berada di laman pertama pencarian google.

Baca juga:
👉 Cara Blog Tampil di Halaman Pertama Google

Semoga perkongsian saya ini memberi manfaat buat anda semua!

5 comments:

  1. terima kasih atas tips ni...

    ReplyDelete
  2. ohh baru tau apa tue internal link hehe thank you for sharing.. terfikir juga kalau interlink sy gunakan sesuai atau tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2...kna ikut kesesuaian artikel klau nk buat internal link

      Delete
  3. Betul tu tuan. Internal link juga sangat bagus untuk naikkan page view dan kurangkan bounce rate.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.