Tips Memilih Niche Blog Yang Betul (2023)

Tips Memilih Niche Blog Yang Betul (2023)|KALI ini saya nak kongsikan satu tips blogging mengenai 'Tips Memilih Niche Blog Yang Betul & Terbaik' yang perlu anda semua ketahui. Persoalannya? Adakah penting mempunyai niche tersendiri dalam sesebuah blog? Adakah niche memainkan peranan dalam sesebuah blog? 

Tips Memilih Niche Blog Yang Betul

Kalau korang betul-betul nak berjaya dalam menulis blog, korang kena tahu dulu apa itu niche blog dan cara memilih niche blog yang betul. Inilah antara ciri-ciri rahsia blog yang berjaya.

Aku dulu lemah bab blogging ni, lagi-lagi tak paham apa itu niche dan cara memilih niche blog. Sampai kandungan blog aku pun bermacam-macam. Mungkin dari sekarang aku perlu ikut niche blog yang sebenar.

Niche bermaksud fokus. Jadi niche blog bermaksud menulis blog yang fokus tentang sesuatu perkara saja. Dalam erti kata lain, semua kandungan yang disiarkan pada niche blog adalah secara langsung tertumpu terhadap sesuatu topik sahaja. Contohnya, kalau tentang niche fesyen, blog die mestilah fokus kepada fesyen sahaja.

Kenapa mesti ada niche blog?

Niche blog amat penting bagi membantu blogger untuk membina jenama blog masing-masing, blog yang ada niche akan lebih terarah.

Bilakah niche blog akan berguna?

Sewaktu korang membina pengunjung setia dan buat duit dengan blog. Pengunjung lebih selesa dan berpotensi besar untuk lagi dengan niche blog yang berkaitan dengan kehendak diri mereka.

Kemudian niche juga antara maklumat yang diminta apabila korang nak sertai program pengiklanan seperti google adsense, nuffnang, taboola, MGID dan sebagainya.

Bagaimana cara memilih niche blog yang betul?

1. Pilih Topik Yang Anda Minat

Bab ini yang paling penting. Pilihlah hanya topik yang betul-betul digemari saja. Senang perlu mempunyai idea yang kukuh, perasaan, dan pemikiran mengenai topik tersebut. Contohnya, anda minat tentang kesihatan, fokuslah kearah kesihatan sahaja ketika membuat entri.

2. Pilih Topik Kecil dan Kekal Fokus

Pilih topik yang sangat kecil dan mudah fokus, jadi korang boleh meletakkan blog korang dalam jenama tersebut. Sebagai contoh, daripada blog mengenai niche gaya hidup, boleh la fokuskan kepada gaya hidup tersebut.

3. Bijak Memilih Niche Mengikut Trend Niche

Jangan pilih satu topik niche yang sedang panas hari ini tetapi mudah merudum dan hilang pada masa mendatang. Sebagai contoh, memilih untuk menulis blog niche tentang rancangan atau siaran tv tertentu yang korang suka, tetapi jika persembahannya dihentikan atau tamat begitu saja, maka apa yang akan berlaku kepada blog anda. Mesti pageview anda akan drastik merudum!

4. Buat Kajian Keywords dan Fokus Long-Tail Keywords

Sentiasa optimumkan dan fokus kepada penggunaan "long-tail keyword" dengan menggunakan keyword yang khusus, ini berpotensi untuk menarik aliran trafik (PV) berkualiti. Tidak dapat dinafikan, memang sukar untuk bersaing dengan jenama blog besar jika korang nak bersaing dengan keyword umum.

Semoga perkongsian sedikit mengenai tips blogging ini dapat memberi manfaat buat anda semua!

10 comments:

  1. Blog aku dah jadi blog rojak..

    Niche? mungkin nnt nak buat berniche hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah...lokman pon nk fokus niche pulak lpas nih

      Delete
  2. Alhamdulillah terima kasih :)

    ReplyDelete
  3. Niche spesifik sangat baik kalau nak buat online bisnes. Lebih mudah diuruskan. Pembaca mungkin tak ramai tapi keuntungan rasanya sangat lumayan jika diurus dengan betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol tu SP...blog berniche lbih cpat jana pendapatan

      Delete
  4. blog kakak pun dah mcm rojak dah ...
    semua cerita sumbat masuk dalam ...

    ReplyDelete
  5. hahaha blog sy rasanya bercampur aduk. tak ada niche tertentu.. haha
    sy pun x tau apa yg sy minat..

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas info. Pendapat saya, niche adalah audience. Tujuan utama blog perlu ada niche untuk membantu target audience.

    ReplyDelete
  7. This is very appealing, however , it is very important that will mouse click on the connection: SEO dofollow backlinks

    ReplyDelete

Powered by Blogger.