Cara Mudah Beli Domain Dengan NetKL

Cara Mudah Beli Domain Dengan NetKL|NAK tahu tak cara mudah beli domain dengan satu server terbaik di Malaysia iaitu dipanggil 'NetKL'. Lokman sebelum ini pun telah membeli domain di laman NetKL ini. Bukan sahaja mudah cara hendak membelinya malah server dipasang kepada blog kita begitu cepat sekali. Nak tahu cara mudah beli domain dengan NetKL?

Cara Mudah Beli Domain Dengan NetKL

Cara Mudah Beli Domain Dengan NetKL

Disini saya akan kongsikan step by step cara mudah beli domain dengan NetKL.

Step 1: Pergi ke Laman NetKL
Pertama kali anda perlu ke laman web NetKL. Kemudian, pergi ke Domain dan klik pada Buy Domain Only.

Step 2: Pendaftaran Domain
Pada bahagian 'Categories', pilih 'Domain Registration'. Terpapar dua pilihan I want NetKL network to register a new domain for me dan I want to transfer my domain to NetKL server. Klik pada pilihan pertama bagi pertama kali beli domain.

Step 3: Pilihan Nama Domain
Masukkan nama domain anda yang anda kehendaki. Kemudian, klik pada Check Availability untuk mengenalpasti samada nama domain tersebut masih available atau tidak.

Step 4: Konfigurasi Domain
Bagi anda yang ingin dapatkan servis tambahan, boleh klik pada ID Protection dengan harga RM 15. Jangan ubah apa-apa pada ruangan Nameservers tersebut dan klik pada Update Cart.

Step  5: Confirm Order
Pada langkah ini, anda boleh memilih cara pembayaran samada melalui Bank Transfer atau secara PayPal. Bagi menggunakan Paypal, anda dikenakan cas tambahan sebanyak RM 3.98. Lebih baik guna bank transfer lebih senang! Klik pada 'Checkout'.

Info:
Bank Transfer (Online Banking, ATM, Machine CDM)

Step 6: Payment
Tunggu pengesahan dari email mengenai invoice number. Apabila dah dapat invoice number, barulah anda boleh proceed payment. Selepas buat payment, anda perlu email payment details kepada pihak NetKL. Maklumat yang perlu diemel adalah kepada bank apa, tarikh payment, masa dan jumlah bayaran.

Step 7: Pengesahan (Ticket ID)
Selepas selesai hantar payment details, anda pastikan dapat emel pengesahan dari NetKL. Anda akan diberi Ticket ID untuk menyemak status pembelian domain anda. Sekiranya anda tidak menerima sebarang Ticket ID, anda perlu membuat semula payment details ataupun terus contact kepada pihak NetKL.

Selepas anda berjaya dengan status PAID pada payment anda, anda tunggu emel Domain Registration Confirmation. Bagi yang ingin pasang server domain secara percuma melalui NetKL, boleh pergi ke bahagian 'Domain' dan klik pada 'Custom Domain Services' (CDS). Disini anda perlu hanya membuat pembayaran sebanyak RM 10. Mudah kan! Anda tidak perlu sendiri custom domain anda.

Semoga bermanfaat!

Sumber: Blogaqiem

3 comments:

  1. good sharing! echa dulu pun suruh pihak netkl yg pasangkan domain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol tu eeca sng bagi lepa pasang ja..sat2 dh tukaq domain pon

      Delete
    2. Btol tu eeca sng bagi lepa pasang ja..sat2 dh tukaq domain pon

      Delete

Powered by Blogger.