4 Kelebihan Tingkatan 6 Aliran Kemanusiaan

4 Kelebihan Tingkatan 6 Aliran Kemanusiaan|NAK tahu tak kelebihan memasuki Tingkatan 6 Aliran Kemanusiaan? Mesti anda keliru kan nak pilih aliran sains atau aliran kemanusiaan? Manakah lebih baik dan mudah?  Aliran Kemanusiaan merupakan salah satu aliran selain aliran sains yang ditawarkan kepada pelajar yang ingin menyambung pengajian selepas mendapat keputusan SPM.

 4 Kelebihan Tingkatan 6 Aliran Kemanusiaan

Kini, sesetengah negeri sudah mula menjalankan tingkatan 6 di institusi terpilih dan berpusat khas untuk tingkatan 6 sahaja. Bagi anda yang layak untuk ikuti aliran kemanusiaan, anda akan ditawarkan untuk mengambil aliran kemanusiaan di tingkatan 6.


4 Kelebihan Tingkatan 6 Aliran Kemanusiaan

Berikut adalah kelebihan  memasuki Tingkatan 6 Aliran Kemanusiaan:

1-Banyak Pilihan Jurusan

Pilihan untuk bidang kemanusiaan untuk ke peringkat universiti sememangnya pilihan terbaik dan tepat. Oleh kerana, kebanyakkan kursus seperti fakulti bahasa, ekonomi, undang-undang dan kemanusiaan mempunyai banyak pecahan kursus lain yang anda boleh ceburi.

2-Mudah Bagi Yang Minat Menghafal dan Menulis

Bagi anda mengemari dalam mengarang, menghafal dan menulis anda sememangnya sesuai mengambil jurusan kemanusiaan. Bagi yang mahir dalam mengarang, pastinya menjadi satu kelebihan untuk anda.

3-Kos Pengajian Yang Murah

Tidak dapat dinafikan, kos yuran pengajian untuk aliran kemanusiaan lebih murah berbanding aliran sains kerana ia tidak melibatkan sebarang praktikal dan uji kaji instrumen. Kebiasaannya, kos yuran pengajian aliran kemanusiaan lebih kurang RM 500-RM 100 untuk setiap semester.

4-Rujukan Pengajian Dalam BM

Kebanyakkan, aliran kemanusiaan lebih cenderung rujukan dalam bahasa melayu. Berbanding aliran sains semestinya rujukan dalam bahasa Inggeris kerana dianggap universal.

Semoga anda menjadi seorang yang bijak menentukan masa depan anda tak kiralah anda ingin kemana menyambung pengajian di institusi sekalipun!

2 comments:

  1. Tingkatan 6 sekarang ikut sistem universiti...ada semester..satu subjek tak lulus boleh ulang lagi...sangat jauh beza dengan format terdahulu...jadi bagi adik2 yang ada peluang tu jangan sia siakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tingkatan 6 semakin lama ikut kearah universiti...tu dah tukaq kpd kolej skrg

      Delete

Powered by Blogger.