Inilah Pintu-Pintu Memudahkan Syaitan Masuk Ke Hati Manusia


Syaitan tidak pernah berhenti mengganggu manusia. Ia pasti mencari jalan dan pelbagai cara untuk mengajak manusia agar berbuat maksiat dan melakukan dosa. Ternyata dalam menjalankan tipu dayanya, syaitan masuk melalui pintu-pintu tertentu yang ada pada diri manusia.

Diantara pintu-pintu masuk manusia di antaranya adalah:

1. Iri Dengki dan Cita-cita.
Selagi seseorang bercita-cita terhadap sesuatu, maka cita-cita itu akan membuatnya menjadi buta dan tuli, menutupi cahaya penglihatan, yang sebenarnya ia mengetahui pintu masuk yang dilalui setan.

2. Sifat Amarah, Syahwat dan Keras hati.
Amarah merupakan bencana bagi akal. Jika akal sudah melemah, maka syaitan itu boleh berleluasa melancarkan serangan lalu mempermainkan diri manusia dengan mudah.

3. Kenyang
Kerana perut kenyang seperti ular sawa kekenyangan boleh menguatkan syahwat dan mengabaikan ketaatan lalu mudah untuk syaitan mempermainkan manusia.

4. Tamak terhadap orang lain.
Jika seseorang tamak terhadap orang lain maka dia akan memuji -muji tidak secara proporsional, mencari muka di hadapannya, tidak menyuruhnya kepada yang ma'ruf dan tidak mencegah dari yang mungkar.

5. Terburu-buru serta tidak mempunyai keteguhan hati
"Terburu-buru itu dari syaitan dan berhati-hati itu dari Allah" (HR.Tirmidzi)

6. Cinta Harta
Selagi cinta kepada harta ini sudah sebati di dalam hati, tentu akan merosakkannya.

7. Buruk sangka terhadap sesama muslim
Siapa yang membuat keputusan buruk sangka mengenai diri seorang muslim berdasarkan buruk sangkanya tentu dia akan mengganggu orang muslim itu, tentu dia akan mengatakan yang macam-macam tentang dirinya.

Jika di dalam hati masih tersemat benih-benih sifat ini, syaitan pun masih berleluasa memasukan bisikan sehingga mencegahnya untuk mengingat Allah dan mengisi hati dengan takwa.

Semoga kita dijauhkan dari segala bisikan dan nodaan syaitan daripada masuk hati kita dengan mudah. Aminn...

Sumber: Islampos / Muslimah Zone

1 comment:

  1. Jom kita link kan blog. Blog saya:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.my

    Thanks.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.